fbpx

Ο Νίκος Φίλης στο iefimerida.gr για τις μαθητικές καταλήψεις

Facebook
Twitter
Email

«Η κυβέρνηση, εν μέσω έξαρσης της πανδημίας, άνοιξε τα σχολεία όπως έκλεισαν με τις γνωστές μάσκες και το παγουρίνο», σημειώνει μεταξύ άλλων ο Νίκος Φίλης σε συνέντευξή του στο iefimerida.gr


▪︎ Σε μια περίοδο όπου έτσι κι αλλιώς η λειτουργία των σχολείων είναι προβληματική, ο ΣΥΡΙΖΑ σπεύδει να αγκαλιάσει πάλι το κίνημα των καταλήψεων, υιοθετώντας τα αιτήματα των μαθητών και καταγγέλλοντας την κυβέρνηση. Μήπως πρόκειται, πάλι για την παλιά αντιπολιτευτική τακτική του κόμματος σας;

Υιοθετώντας τα αιτήματα των μαθητών -πού ακριβώς είναι ο ψόγος; Τα αιτήματα ταυτίζονται με τη γνώμη των ειδικών και τη φωνή τη λογικής. Όπως αποκαλύπτεται, η γνωστή επιτροπή ειδικών είχε θέσει από την άνοιξη το ζήτημα της αραίωσης των τάξεων. Εμείς, ως ΣΥΡΙΖΑ, την ίδια περίοδο ζητούσαμε επίσης περισσότερες αίθουσες και εκπαιδευτικούς.

Η κυβέρνηση, εν μέσω έξαρσης της πανδημίας άνοιξε τα σχολεία όπως έκλεισαν, με τις γνωστές μάσκες και το παγουρίνο… Κι ακόμα χειρότερα, ψήφισαν αύξηση του αριθμού των μαθητών δημοτικού ανά τάξη! Περίμεναν στα σοβαρά ότι δεν θα υπήρχαν αντιδράσεις; Αν ναι, πρόκειται για μεγάλη πολιτική αφέλεια.

Αν χαθούν ώρες, δεν θα είναι πρωτίστως λόγω των κινητοποιήσεων. Θα είναι από το αυξημένο υγειονομικό ρίσκο, από τα οργανικά κενά και από τις αχρείαστες απειλές κατά των μαθητών, που ρίχνουν λάδι στη φωτιά. Ανοιχτά τα θέλουμε τα σχολεία. Μια δεύτερη χρονιά με κλειστά σχολεία, φοβάμαι ότι θα έχει επιπτώσεις στα παιδιά. Για αυτό είναι μεγάλες οι ευθύνες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου που δεν προσπάθησε.

Είδατε τον τρόπο που σκέφτονται. Για το μείζον ζήτημα της αραίωσης των τάξεων, η υπουργός είπε πρώτα το αμίμητο «ο μέσος όρος είναι 15 μαθητές», διαπίστωση που νομίζω έχει πλέον κερδίσει θέση στην ιστορία. Μετά ότι ήταν αδύνατο να βρεθούν αρκετές αίθουσες. Θαρρείς κι εμείς λέγαμε… να σπάσουν όλα τα τμήματα.

Να ξεκινήσουν, είπαμε, από τα πυκνότερα, των 25 και πάνω μαθητών, και να δουν πόσα θα μπορέσουν να «σπάσουν» αξιοποιώντας διαθέσιμες αίθουσες, που υπάρχουν πολλές. Ας μην το κατάφερναν στο σύνολό τους, ας έσπαγαν τα μισά. Ας προγραμμάτιζαν εναλλασσόμενες βάρδιες, με μικρότερης διάρκειας ακαδημαϊκή ώρα.

Το θέμα είναι ότι δεν προσπάθησαν καθόλου. Δημόσιες σχέσεις έκαναν όλο το καλοκαίρι, μοιράζοντας εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ των φορολογούμενων. Και τώρα, με την απογείωση των κρουσμάτων κατάντησαν -κατάντια είναι- να λένε ότι μόλις… το 3% των τάξεων έχουν από 26-30 μαθητές! Μα δεν ντρέπονται; Τι είναι οι 45.000 μαθητές αυτών των τμημάτων, καμιά στατιστική ασημαντότητα; Κι εφόσον είναι μόνο το 3%, γιατί δεν μπόρεσαν να σπάσουν έστω αυτό το μικρό ποσοστό; Πόση ικανότητα χρειαζόταν; Και γιατί φέτος προσλήφθηκαν λιγότεροι αναπληρωτές από πέρσι, ενώ προφανώς χρειάζονται περισσότεροι; 

Συνιστούν τα παραπάνω, όλα αυτά δηλαδή που δεν έγιναν, φθηνή αντιπολιτευτική τακτική; Ή ήταν κατά τεκμήριο τα καθήκοντα μιας υπεύθυνης κυβέρνησης; Η υπόθεση των τεστ, πού κατατάσσεται; Είναι δυνατό, τη στιγμή που μπαίνουμε στην εποχή των κοινών ιώσεων, να στέλνουμε το γονιό να πληρώσει πανάκριβα σε ιδιώτη για το τεστ του παιδιού του, ώστε να διακριβωθεί αν έχει κορονοϊό ή όχι; Καμιά πια μέριμνα; Όλοι γαλαζοαίματοι νομίζουν ότι είναι, που μπαινοβγαίνουν με τον οδηγό τους στις ιδιωτικές κλινικές; 

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επί πέντε έτη, λαμβάνοντας υπόψη όσο το επέτρεπε οικονομικά η μέγγενη των μνημονίων τα αιτήματά μαθητών και εκπαιδευτικών, πέτυχε την ηρεμία στις αίθουσες και τη δημιουργική συνύπαρξη και συνεργασία όλων των παραγόντων που συνθέτουν τη σχολική ζωή. Αυτή είναι η εικόνα σήμερα;

▪︎ Διαφωνείτε με την πρόταση της κ. Κεραμέως για αναπλήρωση των μαθημάτων σε σχολεία που είναι υπό κατάληψη. Δεν πρέπει, όμως, να καλυφθούν αυτές οι ώρες, ειδικά σε μια χρονιά που μπορεί πάλι να είναι λειψή;

Τα σχολεία όπως είπαμε πρέπει να λειτουργήσουν. Δεύτερη χρονιά με μάθημα κυρίως εξ αποστάσεως, θα συνιστά παιδαγωγική πανωλεθρία -τόσο σοβαρό είναι το διακύβευμα. Αλλά πώς αντιδράς όταν ξεσπούν κινητοποιήσεις που στηρίζονται σε δίκαια και αυτονόητα αιτήματα; Μήπως ξεκινάς έστω και τώρα, επειδή έχασες χρόνο, να τα αντιμετωπίσεις, «συνομιλώντας» με την ανησυχία γονέων, μαθητών και εκπαιδευτικών; ή στήνεις πόλεμο μαζί τους, παριστάνοντας τον επιλοχία και ρίχνοντας λάδι στη φωτιά; 

Σύμφωνα με το νόμο, αποβολή μπορεί να επιβάλει ο σύλλογος των εκπαιδευτικών του σχολείου, με εξατομικευμένη κρίση. Δεν μπορεί να αποβληθεί ένα παιδί με υπουργική απόφαση και μάλιστα για λόγους πολιτικής εκδίκησης.

Ομαδική αποβολή όσων συμμετέχουν σε μια κινητοποίηση, δηλ. συλλογική τιμωρία, δεν νοείται, είναι παράνομη. Αλλά κυρίως είναι ως μέτρο τελείως αντιπαιδαγωγικό. Θα φοβίσεις τα παιδιά έτσι ή θα τα εξοργίσεις; Κι αν ακόμα φοβίσεις κάποια, θα υπάρξει κοινωνικό κέρδος; Με ποιο μήνυμα; Ότι της κινητοποίησης έπεται τιμωρία; 

▪︎ Εσείς τι θα κάνατε δηλαδή;

Αν ήμουν υπουργός Παιδείας σήμερα, θα πήγαινα σε ένα σχολείο έστω και συμβολικά, με κίνδυνο ακόμα και να με γιουχάρουν. Θα συμβεί κι αυτό με τα παιδιά. Και θα μιλούσα για τα σφάλματα που έγιναν, τις ρεαλιστικές δυνατότητες, τα βήματα που μπορούν να γίνουν αύριο και αυτά που είναι αδύνατο να υλοποιηθούν σύντομα, γιατί χρειάζονται χρόνο.

Και θα ζητούσα και μια συγγνώμη για την κατάσταση διαχρονικά της Παιδείας στην Ελλάδα, τις σκληρές πανελλήνιες, την παραπαιδεία, την αποστήθιση. Το έκανα αυτό εξάλλου στη θητεία μου. Μιλούσα με μαθητές και φοιτητές. Δεν πέρασε από το μυαλό μου να βγάλω… ΦΕΚ με διαταγές για αποβολές. Αυτά είναι ντροπιαστικά πράγματα που δεν τιμούν πρώτα από όλα την Ελληνική Δημοκρατία. Και πρέπει να σκέφτεσαι ότι όταν έχει προηγηθεί ένας Καλαμπόκας, δεν δημιουργείς κλίμα αντιπαράθεσης. 

▪︎ Η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν είναι, όμως, μία λύση;

Όσο για την εξ αποστάσεως, να θυμίσω ότι η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων έχει ξετινάξει το τρόπο με τον οποίο υλοποιήθηκε. Έχει επισημάνει τους κινδύνους για τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών και τις παρανομίες που πρέπει να διορθωθούν μέσα σε τρεις μήνες. Αν είναι δυνατό, αξιοποιώντας μια μεθοδολογία εξ ανάγκης που όμως έχει τόσες νομικές τρύπες, να έρχεσαι μετά πάνω σ’ αυτήν να επιβάλεις τιμωρία! 

Η ΟΛΜΕ καλεί τους καθηγητές να μην συμμετάσχουν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα σχολεία με κατάληψη, προσπαθώντας να διαφυλάξει τη σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στους μαθητές και δασκάλους και να μη μετατρέψει τους τελευταίους σε τιμωρούς και καταδότες.

Τι θα πράξει το υπουργείο; Θα κινηθεί πειθαρχικά εναντίον τους; Πέρσι, το 95% των καθηγητών, παρότι έδωσε τον καλύτερο εαυτό του για να υλοποιηθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αρνήθηκε την απευθείας μετάδοση του μαθήματος από την τάξη. Κανένα μήνυμα δεν έχει πάρει το υπουργείο; 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ >