fbpx

Ν. Φίλης: Την επιτυχία της τηλεκπαίδευσης την είδε μόνο η κ. Κεραμέως

«Το Πανεπιστήμιο δεν μπορεί να λειτουργήσει με φιρμάνια, αστυνομίες και συστήματα παρακολούθησης. Δεν αντιμετωπίζεις υπαρκτά προβλήματα ανοίγοντας αστυνομικά τμήματα στις πανεπιστημιουπόλεις και στέλνοντας μέσα εκατοντάδες ειδικούς φρουρούς», τονίζει ο Νίκος Φίλης σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής».

Ο βουλευτής και τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης μιλά στη «ΜτΚ» για το άνοιγμα των σχολείων κάνοντας λόγο για ακραία αναλγησία του υπουργείου Παιδείας που επέλεξε όπως λέει τη μη εφαρμογή του μέτρου της αραίωσης του μαθητικού πληθυσμού που ήταν αναγκαία στις συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία.

Επίσης χαρακτηρίζει «ανέκδοτα» τους χειρισμούς της Νίκης Κεραμέως για επιτυχία στην υλοποίηση της τηλεκπαίδευσης τονίζοντας πως με την απόφασή της να μη γίνουν οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις και φέτος ομολογεί ότι δεν πήγε καλά η χρονιά.


◼︎ Πώς κρίνετε τους χειρισμούς της κυβέρνησης για το άνοιγμα των σχολικών βαθμίδων με self-tests; Τι θα μπορούσε να είχε γίνει διαφορετικά;

Το βασικό μέτρο που έπρεπε να ληφθεί από τον Σεπτέμβριο είναι η αραίωση του μαθητικού πληθυσμού, που σημαίνει λιγότερα παιδιά σε κάθε τμήμα. Δυστυχώς η κυβέρνηση δεν θέλησε να το αγγίξει, παρότι ήταν το πρώτο που εισηγήθηκε η Επιτροπή των Ειδικών Λοιμωξιολόγων πέρυσι τον Αύγουστο. Προφασίστηκε διάφορα. Ας μην το εφάρμοζε καθ’ ολοκληρίαν, σε όλη την επικράτεια, ας έβαζε προτεραιότητες, ας αξιοποιούσε και την εκ περιτροπής διδασκαλία, τις βάρδιες και άλλα πολλά που προτείναμε. Θα είχαν κερδηθεί μήνες, βδομάδες παρουσίας των μαθητών στην τάξη. 

Τώρα, υπό πίεση, κι ενώ έχουν αφήσει τη μαθητική αγωνία να κορυφωθεί, εδέησαν να ανακοινώσουν το αυτονόητο που ζητάμε από το Νοέμβριο, δηλαδή να μην εφαρμοστεί η Τράπεζα Θεμάτων και να μην γίνουν εξετάσεις, εκτός των πανελληνίων. Ταυτόχρονα ξεκίνησαν με καθυστέρηση τους εμβολιασμούς των εκπαιδευτικών, ενώ άφησαν εκείνους που δουλεύουν στην Ειδική Αγωγή απροστάτευτους από το Σεπτέμβριο. Και διατηρούν ακόμα τη λαιμητόμο που λέγεται «Βάση Εισαγωγής», και η οποία θα κόψει 20-25.000 παιδιά από τα ΑΕΙ, μήπως μεγαλώσει η πίτα των υποβαθμισμένων κολεγίων. Δυστυχώς, μόνο αντιπαιδαγωγικά μέτρα και ακραία αναλγησία. Όταν υπάρχει η έκτακτη συνθήκη της πανδημίας, δεν μπορεί να παίζεις με το άγχος των παιδιών και να τους αυξάνεις τα προβλήματα.

◼︎ Στην κριτική που ασκείτε κάνετε λόγο επί της ουσίας για μια «χαμένη εκπαιδευτική χρονιά» την ώρα που η υπουργός Παιδείας κάνει λόγο για μεγάλη επιτυχία της τηλεκπαίδευσης

Είναι ανέκδοτα αυτά που λέει η κ. Κεραμέως. Και η ίδια εξάλλου, με την απόφαση να μη γίνουν οι προαγωγικές εξετάσεις και φέτος, ομολογεί ότι δεν πήγε καλά η χρονιά. Άλλωστε την επιτυχία την είδε αυτή μόνο. Γνωρίζουν καλύτερα οι γονείς, γνωρίζουν και οι εκπαιδευτικοί που έχουν δώσει τον καλύτερό τους εαυτό, χωρίς να είναι επιμορφωμένοι, χωρίς να τους έχουν δοθεί τα κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία. 

Όποιος διάβασε την πρόσφατη πανελλαδική έρευνα, θα δει την πραγματική εικόνα: το 61% των εκπαιδευτικών δηλώνει ότι η τηλεκπαίδευση είχε αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχολογία των μαθητών, το 78% ανέφερε ότι αντιμετώπισε ως και σοβαρά προβλήματα με την πλατφόρμα, το 75% ότι δεν έτυχε επιμόρφωσης, που σύμφωνα με όλους τους ειδικούς ήταν απαραίτητη προκειμένου η «σύγχρονη» τηλεκπαίδευση να λειτουργήσει αποτελεσματικά. Κάτι που ο ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε από την πρώτη βδομάδα εφαρμογής της, ως αυτονόητη προϋπόθεση. 

Πέρα από τα παιδαγωγικά, η «δωρεάν χορηγία» της CISCO μάθαμε ότι χρεώνεται δύο και πλέον εκατομμύρια € και τα μετα-δεδομένα όσων πήραν μέρος έγιναν περιουσία της πολυεθνικής εταιρίας. Σκανδαλώδες. Δεν μηδενίζω ό,τι έγινε, η τηλεκπαίδευση ήταν αναγκαία στις συνθήκες, αλλά με ένα στα τρία παιδιά χωρίς καλή πρόσβαση οι μαθησιακές ανισότητες διευρύνθηκαν εξαιτίας της κακής εφαρμογής της. Κι αυτό γιατί στο τιμόνι βρέθηκε μια κυβέρνηση που νοιαζόταν να νομοθετεί μόνο για κολέγια και πανεπιστημιακή αστυνομία. Αυτή ήταν η ΝΔ πάντα, αν και η σημερινή ξεπερνά τον… παλιό καλό εαυτό της. 

Επαναλαμβάνω: είναι αναγκαίο να μην εφαρμοστεί τουλάχιστον φέτος η «λαιμητόμος – Κεραμέως» που θα κόψει χιλιάδες αποφοίτους λυκείου από τα πανεπιστήμια. Αυτό είναι σήμερα η προτεραιότητα.

◼︎ Στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας, αν και κλειστά, καταγράφονται αντιδράσεις για την εφαρμογή του ψηφισθέντος νομοσχεδίου…

Τα πανεπιστήμια είναι κλειστά επί ένα χρόνο και αυτό δεν συμβαίνει σε καμία ευρωπαϊκή χώρα στον ίδιο βαθμό. Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση αναλαμβάνει πρωτοβουλίες σε βάρος των πανεπιστημίων και των φοιτητών. Θα περιμέναμε να δείξει ενεργητικότητα στο άνοιγμα των πανεπιστημίων με τα κατάλληλα υγειονομικά μέτρα, όχι να πλήττει τη δημοκρατία και τα δικαιώματα των παιδιών στη μόρφωση.

Ονομάζουν «πολιτική» το να σπρώχνουν ένα παιδί να φύγει από το πανεπιστήμιο επειδή για διάφορους λόγους, πες από προσωπική ατυχία, πες από ανωριμότητα από κάποιο οικογενειακό ή κοινωνικό πρόβλημα, δεν έχει καταφέρει να πάρει πτυχίο στην ώρα του. Αυτό λέγεται μισανθρωπία και αδιαφορία για την κοινωνία, είναι αδυναμία κατανόησης του γεγονότος ότι η κοινωνία δεν είναι ενιαία, δεν έχουν όλοι τις ίδιες ευκολίες, τους ίδιους πόρους και την ίδια τύχη.

Το πανεπιστήμιο δεν μπορεί να λειτουργήσει με φιρμάνια, αστυνομίες και συστήματα παρακολούθησης. Δεν αντιμετωπίζεις υπαρκτά προβλήματα ανοίγοντας αστυνομικά τμήματα στις πανεπιστημιουπόλεις και στέλνοντας μέσα εκατοντάδες ειδικούς φρουρούς. Λάδι στη φωτιά ρίχνεις. Οι ανάγκες φύλαξης αντιμετωπίζονται σε όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ με υπηρεσίες που ανήκουν και απολογούνται στα πανεπιστήμια.

Αυτή είναι η ορθή προσέγγιση, τελείως διαφορετική από της κυβέρνησης. Δεν αποτελεί ποτέ λύση, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, να επιβάλλεις αστυνομοκρατία, όπως έγινε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη. Όλα αυτά, είναι προϊόντα και ιδέες άγνοιας του χώρου. Όπως είναι άγνοια, να ισχυρίζεται κάποιος ότι τα πανεπιστήμια δεν έχουν για παράδειγμα εσωτερικό κανονισμό και πειθαρχικές ποινές. 

Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση αφενός χαϊδεύει το κοινό που ξέρει μόνο τη ζοφερή και ψευδή εικόνα που ζωγραφίζουν τα ΜΜΕ, αφετέρου επιτίθεται στη νεολαία, θεωρώντας ότι έτσι θα αμφισβητήσει την ιδεολογία της Αριστεράς και θα εμπεδώσει τη δική της, τον νεοσυντηρητισμό. Όμως η νεολαία αντιδρά στον αυταρχισμό και την τυφλή καταστολή.

Τα νομοθετήματα Χρυσοχοΐδη-Κεραμέως απέτυχαν παταγωδώς, είδατε τι έγινε με το νόμο για τις διαδηλώσεις, κουρελόχαρτο έγινε. Για αυτό και ο κ. Μητσοτάκης εμφανίστηκε σκεπτικός και φοβισμένος. Διαβάζει τώρα τις δημοσκοπήσεις στο χώρο της νεολαίας. Φαίνεται ότι τις κολακείες των φιλικών ΜΜΕ τις πίστεψαν και αυτοί οι ίδιοι και ξέχασαν προς στιγμή ότι οι κυβερνήσεις που τα έβαλαν με τη νεολαία, σύντομα τα πήραν όλα πίσω, όπως έχει δείξει η ιστορία.

◼︎ Πιστεύετε δηλαδή ότι μπορεί να πάρει πίσω το νομοσχέδιο η κυβέρνηση;

Θα το σκεφτεί καλά ο κ. Χρυσοχοΐδης και ο κ. Μητσοτάκης, γιατί η πανεπιστημιακή αστυνομία θα είναι πρόξενος προβλημάτων και όχι θεσμός που θα αντιμετωπίσει προβλήματα.

◼︎ Τα πανεπιστήμια θα έλεγε όμως κανείς πως «ταλαιπωρούνται» σε πολλές περιπτώσεις από τις παρατεταμένες καταλήψεις. Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει;

Τα πανεπιστήμια ταλαιπωρούνται από την κυβερνητική πολιτική, αυτή είναι η αιτία που ξέσπασαν φοιτητικές καταλήψεις σε δυο τρία πανεπιστήμια της χώρας. Κυρίως όμως στη Θεσσαλονίκη, αφού σε άλλες πανεπιστημιουπόλεις η αντιμετώπιση των καταλήψεων ήταν διαφορετική. Αλλά αυτό θέλει γνώση, εμπειρία, κόπο και σύνεση. Δεν τα ‘χουν όλοι.

Αν νομίζει κανείς ότι η λύση σε κάθε πρόβλημα είναι να στέλνεις τα ΜΑΤ, αλίμονο, δεν κάνει τίποτα. Αλλού οι πρυτάνεις, στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, στο Δημοκρίτειο, θα τα διαβάσατε, κατάφεραν μέσα από διάλογο να αποτρέψουν κάθε πιθανότητα ζημιάς και να ολοκληρώσουν οι φοιτητές τη διαμαρτυρία τους ομαλά. Η κύρια ευθύνη πάντως είναι στην κυβέρνηση που εκβιάζει τις πανεπιστημιακές αρχές, ώστε να γίνουν συνεπιβάτες στο κλίμα της ανωμαλίας και της αστυνομοκρατίας.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

▸ Διαβάστε ακόμα