fbpx

Μηδενική συμπερίληψη της έμφυλης διάστασης στα προγράμματα του ΙΕΠ

Facebook
Twitter
Email

Ερώτηση 41 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τη μηδενική συμπερίληψη της έμφυλης διάστασης στα προγράμματα σπουδών του ΙΕΠ ● Τι τονίζει το Δίκτυο Επιτροπών Ισότητας των Φύλων των ΑΕΙ

Στον απόηχο των έντονων αντιδράσεων που δημιούργησε η έγκριση αντιπαιδαγωγικών και ψευδοεπιστημονικών προγραμμάτων (Ελληνική Αγωγή, Εταιρία Προγεννητικής Αγωγής), το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το υπουργείο Παιδείας βρίσκονται για μια ακόμη φορά εκτεθειμένοι με βάση και την επιστολή που δημοσίευσε το Δίκτυο Επιτροπών Ισότητας των Φύλων των ΑΕΙ

Όπως επισημαίνει το Δίκτυο, δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα ένταξης της οπτικής του φύλου και της έμφυλης διάστασης στα νέα Προγράμματα Σπουδών 2021. Οι 14 Επιτροπές που συνυπογράφουν την επιστολή, διαπιστώνουν πως σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς, η εκπαιδευτική πολιτική για την προώθηση της ισότητας δεν συμπεριλαμβάνει την οπτική του φύλου ως βασική προϋπόθεση για την άρση των έμφυλων στερεοτύπων και ασυμμετριών

Συγκεκριμένα αναφέρουν ότι «στους «βασικούς οριζόντιους προσανατολισμούς» της συγγραφής του συνόλου των προγραμμάτων σπουδών μπορεί να ενθαρρύνονται οι μαθητές/τριες να «συμμετέχουν σε δρώμενα και πρακτικές που παραπέμπουν στην ανάγκη ενεργοποίησης όλων για την αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων της εποχής που απασχολούν τις σύγχρονες κοινωνίες», αλλά στις προκλήσεις αυτές αναφέρονται η «κατασπατάληση φυσικών πόρων, μόλυνση, προσφυγιά, επιδημίες», και όχι η έμφυλη βία (σωματική, ψυχολογική, θεσμική, οικονομική).

Στις «δράσεις που στοχεύουν στην ποιοτική αναβάθμιση της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης» αναφέρονται κάποια αόριστα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», όπου οι μαθήτριες και οι μαθητές θα συμμετέχουν σε «κύκλο δεξιοτήτων ζωής», ξεχνώντας ότι η έμφυλη ισότητα είναι βασική στρατηγική επιλογή της Ελληνικής Πολιτείας, και όχι κάποια «δεξιότητα» που σχετίζεται με «ποιοτικότερη ζωή».

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Με αφορμή την επιστολή του Δικτύου των Επιτροπών Ισότητας των Φύλων των ΑΕΙ, 41 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κατέθεσαν ερώτηση προς το υπουργείο Παιδείας και το υπουργείο Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων, τονίζοντας πως η κυβέρνηση οφείλει να κατανοήσει ότι η συμπερίληψη και η ένταξη της διάστασης του φύλου σε όλες τις βαθμίδες και τα προγράμματα σπουδών, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την προώθηση της ισότητας των φύλων ως στάση και αντίληψη ζωής των μαθητών και μαθητριών.

Όπως επισημαίνεται στην ερώτηση, η ισότητα των φύλων δεν είναι επικοινωνιακή ρητορική εντυπώσεων αλλά έμπρακτη πολιτική και υποχρέωση της κυβέρνησης. Παράλληλα, υπογραμμίζεται πως δε νοείται η σύγχρονη εκπαίδευση να μην είναι δημοκρατική άρα και συμπεριληπτική. Συνεπώς, η Πολιτεία πρέπει να κατανοήσει ότι η δημοκρατία και η ισότητα των φύλων δεν πραγματώνεται με πυροτεχνήματα και με προγράμματα ανάλογα της Προγεννητικής Αγωγής και της Ελληνικής Αγωγής του Άδωνη Γεωργιάδη, αλλά με μακρόπνοες, στοχευμένες, οριζόντιες πολιτικές, αρχής γενομένης από την εκπαίδευση.

Στο πλαίσιο αυτό, οι βουλευτές ρωτούν:

1. Επιβεβαιώνουν τα αρμόδια υπουργεία τις επισημάνσεις του Δικτύου ως προς την σχεδόν μηδενική συμπερίληψη της διάστασης του φύλου στα Προγράμματα Σπουδών σε όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης; Κι αν ναι, σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν για την ένταξη αυτού στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών;

2. Το υπουργείο Παιδείας έχει εκπονήσει ένα μακρόπνοο σχέδιο εκπαιδευτικής πολιτικής κι ένταξης της διάστασης του φύλου στην εκπαιδευτική διαδικασία, κι αν όχι, γιατί; Προτίθεται να εφαρμόσει το υφιστάμενο θεσμικό και συνταγματικά επιβαλλόμενο πλαίσιο προωθώντας κατά τρόπο ουσιαστικό την ένταξη της διάστασης του Φύλου και την ισότητα των φύλων στην εκπαιδευτική διαδικασία;

3. Προτίθεται το υπουργείο Παιδείας να εφαρμόσει τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης. Αν ναι, γιατί αυτό δεν αντανακλάται στα Προγράμματα Σπουδών;

4. Πόσα εκπαιδευτικά προγράμματα έχουν υλοποιηθεί με την οπτική και την διάσταση του φύλου; 

5. Πόσα εκπαιδευτικά προγράμματα έχουν εγκριθεί από το ΙΕΠ, τα οποία έχουν στο επίκεντρό τους την έμφυλη συμπερίληψη;

6. Συμμετέχει η ΓΓΔΟΠΙΦ, ως καθ’ ύλην αρμόδιος φορέας, στη διαμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών για την ένταξη της έμφυλης διάστασης σε αυτά, κι αν ναι με ποιο τρόπο;

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ >