fbpx

Θέμης Κοτσιφάκης: Πλήρης απαξίωση της Μαθητείας των ΕΠΑΛ

Facebook
Twitter
Telegram
Email

Ο Θέμης Κοτσιφάκης, εκπαιδευτικός και πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ, γράφει για την απαξίωση του «Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας» των ΕΠΑΛ

Με περισσό θράσος, με ανακοίνωσή του στις 8-Οκτ-2021, το υπουργείο Παιδείας πανηγυρίζει για τη δήθεν υποστήριξη που παρέχει στο θεσμό της μαθητείας των αποφοίτων ΕΠΑΛ. Όμως η πραγματικότητα είναι τελείως αντίθετη.

Ισχυρίζεται ότι αυξήθηκαν οι προσφερόμενες θέσεις μαθητείας τη φετινή χρονιά σε 4.505 από 3.329 της περσινής. Στην πραγματικότητα βέβαια οι προσφερόμενες θέσεις την περσινή χρονιά δεν ήταν 3.329 αλλά 4.808 όπως φαίνεται και από σχετικές ΚΥΑ του 2020. Δηλαδή, φέτος είναι ακόμα λιγότερες και από πέρσι!

Ξεχνά βέβαια να μας πει πως την περσινή χρονιά ΔΕΝ πραγματοποιήθηκε καθόλου η τάξη στο «Μεταλυκειακό Έτος-Τάξη Μαθητείας» αφού με αποκλειστική ευθύνη του υπουργείου Παιδείας δεν λειτούργησε ούτε μια μέρα!

Οι θέσεις μαθητείας που ανακοίνωσε το υπουργείο για τη φετινή χρονιά είναι οι λιγότερες που έχουν ποτέ διατεθεί στο θεσμό της μαθητείας, αφού τελικά μειώθηκαν δραματικά (κατά 57%) οι προσφερόμενες θέσεις από δημόσιους φορείς και επιχειρήσεις που αφορούν όλους τους εκπαιδευτικούς θεσμούς που την υλοποιούν (ΕΠΑΛ και ΙΕΚ, ΥΠΑΘ και ΟΑΕΔ). Συγκεκριμένα, τη φετινή χρονιά προσφέρονται μόλις 4.505 θέσεις μαθητείας έναντι 10.490 το σχολικό έτος 2018-2019, σχολικό έτος που είχε τη συνολική ευθύνη η προηγούμενη πολιτική ηγεσία.

Σχολικό έτοςΘέσεις μαθητείας
2016-20177.842
2017-20188.819
2018-201910.490
2019-20207.808
2020-20214.505

Μετά το 2018-2019 παρατηρείται μείωση στον αριθμό  των μαθητευόμενων, π.χ. κατά 13% το σχολικό έτος 2019-2020 σε σχέση με το προηγούμενο και ολική ακύρωση της μαθητείας το 2020-2021. Να σημειώσουμε ότι μέχρι το σχολικό έτος 2018-2019 καταγράφεται συνεχής αύξηση του αριθμού μαθητευόμενων (+231% σε σχέση με το σχολικό έτος 2016-2017).

Για ποιά «προτεραιότητα που δόθηκε στη διεύρυνση του θεσμού της μαθητείας» μιλάει το ΥΠΑΙΘ, όταν η προκήρυξη προς τους φορείς για τη διάθεση θέσεων αντί να γίνει τον Απρίλιο, όπως γίνονταν μέχρι το 2019, έγινε μέσα στην «καρδιά» του καλοκαιριού όταν όλες οι υπηρεσίες λειτουργούν με μειωμένο προσωπικό;

Για ποιά «προτεραιότητα που δόθηκε στη διεύρυνση του θεσμού της μαθητείας» μιλάει το ΥΠΑΙΘ, όταν έχουν ακυρωθεί από το καλοκαίρι του 2019, οι καμπάνιες που είχαν πραγματοποιηθεί τα προηγούμενα χρόνια για τα ΕΠΑΛ και το θεσμό της μαθητείας; 

Για ποια «προτεραιότητα που δόθηκε στη διεύρυνση του θεσμού της μαθητείας» μιλάει το ΥΠΑΙΘ, όταν παρότι βρισκόμαστε ήδη στα μέσα Οκτώβρη, ακόμα στα ΕΠΑΛ οι εκπαιδευτικοί αλλά οι υποψήφιοι να σπουδάσουν μαθητές/-τριες  δεν γνωρίζουν πότε θα ξεκινήσει η φετινή σχολική χρονιά για το θεσμό, και με ποιους εκπαιδευτικούς;

Διακηρύσσει το ΥΠΑΙΘ πως «το ποσοστό αποζημίωσης των μαθητευομένων αυξάνεται από 75% στο 95% επί του νόμιμου, νομοθετημένου, κατώτατου ορίου του ημερομισθίου του ανειδίκευτου εργάτη», που είναι μεν θετικό μέτρο, αλλά αποκρύπτει πως αυξήθηκαν οι ώρες εργασίας από 7 σε 8 την ημέρα και παραποιεί την αλήθεια για το μέχρι σήμερα ποσοστό που ήταν 80% και όχι 75%, για να εμφανίσει μεγαλύτερη αύξηση. 

Επίσης, το ΥΠΑΙΘ υπερηφανεύεται για τη μείωση, ακόμη και της μικρής επιβάρυνσης που είχαν οι εργοδότες, αναλαμβάνοντας πλέον το ΥΠΑΙΘ μέσω του  ΕΣΠΑ  ολόκληρη την ημερήσια αμοιβή του μαθητευόμενου, αφήνοντας στον εργοδότη να επιβαρύνεται μόνο με τις ασφαλιστικές εισφορές.

Τέλος, να υπενθυμίσουμε ότι ήδη το ΥΠΑΙΘ έχει ακυρώσει νομοθετικά την οργανική σχέση του «Μεταλυκειακού έτους -Τάξης μαθητείας» με τα ΕΠΑΛ, με προφανή μελλοντικό στόχο να αναλάβουν ιδιώτες το θεσμό της μαθητείας.

Δυστυχώς, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική από αυτή που εναγωνίως προσπαθεί να περάσει με επικοικωνιακά τεχνάσματα και fake news το ΥΠΑΙΘ.

Η εκπαιδευτική κοινότητα των ΕΠΑΛ όμως γνωρίζει πολύ καλά την πραγματικότητα: Τα Επαγγελματικά Λύκεια,  η «Νέα αρχή στα ΕΠΑΛ» και ο θεσμός του «Μεταλυκειακού έτους -Τάξης μαθητείας των ΕΠΑΛ», όπως διαμορφώθηκαν από την περίοδο διακυβέρνησης  της χώρας από το ΣΥΡΙΖΑ, είναι στο στόχαστρο της νεοδημοκρατικής πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ.

(Visited 41 times, 1 visits today)

Περισσότερα