fbpx

Γιώργος Μαυρογιώργος: Ο ΟΟΣΑ με το PISA του

Facebook
Twitter
Telegram
Email

Ένας υπερσυγκεντρωτικός οργανισμός που προπαγανδίζει την αποκέντρωση στην εκπαίδευση

Ο ΟΟΣΑ είναι ένας υπερεθνικός, διακρατικός και ιδιότυπος ιμπεριαλιστικός οργανισμός, με εμμονές στις νεοφιλελεύθερες σημαίες της αξιολόγησης, της ανταγωνιστικότητας, της αποκέντρωσης, της λογοδοσίας και της αυτονομίας των σχολείων:

● Επηρεάζει τα εκπαιδευτικά συστήματα πολλών χωρών του κόσμου (περίπου 80) επί πληρωμή.

● Δεν αξιολογείται, ούτε λογοδοτεί. Οι δημοσιεύσεις του δεν είναι δείκτης διαφάνειας.

● Αντλεί ισχύ μέσα από τις συνέργειες με οργανισμούς όπως η Παγκόσμια Τράπεζα, η ΕΕ, το ΔΝΤ, η ΕΚΤ και ο ΠΟΕ.

● Επιδίδεται σε παγκόσμιο μονοπώλιο, αν και προσφέρει υπηρεσίες μόχλευσης της ανταγωνιστικότητας στην παγκοσμιοποιημένη καπιταλιστική αγορά εκπαιδευτικών υπηρεσιών και προϊόντων.

● Είναι άκρως συγκεντρωτικός στις δραστηριότητές του, για να είναι αποτελεσματικός στην προώθηση χαλκευμένης αυτονομίας και αποκέντρωσης. Προωθεί έναν αρκετά επιμελημένο αυταρχικό κι αποτελεσματικό αποκεντρωμένο συγκεντρωτισμό.

Ένα παράδειγμα

Αυτήν την εποχή, ο ΟΟΣΑ με το PISA του, πληρώνεται για να αναστατώσει τα 255 περίπου σχολεία της χώρας. Είναι δύσκολη η πρόσβαση στο υλικό που διακινείται. Δεν εννοώ το υλικό των δοκιμίων. Εννοώ το υλικό που περιγράφει με κάθε δυνατή λεπτομέρεια την όλη διαδικασία προετοιμασίας, οργάνωσης και εφαρμογής του τυποποιημένου τεστ PISA. Από προηγούμενες εφαρμογές (2012;), έχω στο αρχείο μου την ΕΝΤΟΛΗ που δίνει ο ΟΟΣΑ στον συντονιστή/επιτηρητή για το πώς θα μιλήσει και τι θα πει κατά τη διεξαγωγή της εφαρμογής του τεστ. Το υλικό είναι πολυσέλιδο κι εξαντλητικό στις λεπτομέρειες. 

Προφανώς, το πρωτόκολλο εφαρμογής είναι το ίδιο από εφαρμογή σε εφαρμογή, κάθε τριετία. Εικάζω ότι αυτά που θα διαβάσετε εμπεριέχονται στο φάκελο PISA 2022. Ο ΟΟΣΑ, στο όνομα της αυτονομίας για την οποία «καίγεται», κάνει τους συντονιστές και τους επιτηρητές «στρατιωτάκια» στο βωμό της «ακριβούς» μέτρησης των επιδόσεων. Πρόκειται γιαένα κοινό και ενιαίο δοκίμιο ανίχνευσης των επιδόσεων των 15ρηδων στις διάφορες χώρες, που το εφαρμόζει σε πλανητικό επίπεδο με πολύ αυστηρές πανομοιότυπες προδιαγραφές και εντολές στους κατά τόπους «εθνικούς εκπροσώπους», συντονιστές, διευθυντές σχολείων, επιτηρητές. Κανένα περιθώριο δεν αφήνει για προσαρμογές ακόμη και της αναπνοής των υποκειμένων… Ένα αυστηρό πρωτόκολλο για το τι θα κάνεις, τι δε θα κάνεις, τι θα πεις ή δε θα πεις και πότε!

Διαβάζουμε ενδεικτικά ένα απόσπασμα από το υλικό:

Α’ Εφαρμογή του Τεστ και επιτήρηση

Το Κείμενο Οδηγιών για τη διεξαγωγή του Τεστ σας δίνει βήμα-βήμα οδηγίες για τη διεξαγωγή του Τεστ. Ακολουθούν επιγραμματικά οι βασικοί κανόνες της επιτήρησης:

● Να βεβαιωθείτε ότι οι μαθητές που βρίσκονται στην αίθουσα, ορθώς συμμετέχουν στη συγκεκριμένη διεξαγωγή του Τεστ, εφόσον υπάρχουν κι άλλες διεξαγωγές.

● Να ζητήσετε από τους μαθητές να κλείσουν και να απομακρύνουν τα κινητά τους τηλέφωνα και άλλες ηλεκτρονικές συσκευές και να βεβαιωθείτε ότι κανείς μαθητής δεν φωτογραφίζει, ούτε βιντεοσκοπεί το υλικό του Τεστ.

● Να διαβάσετε κατά λέξη το Κείμενο Οδηγιών για τη διεξαγωγή του Τεστ. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι μαθητές σε όλες τις χώρες ακολουθούν ακριβώς τις ίδιες οδηγίες.

● Εάν κάποιος μαθητής ζητήσει κάποια διευκρίνιση κατά τη διάρκεια της συμπλήρωσης των Ερωτηματολογίων, να του απαντήσετε ανατρέχοντας στις Επεξηγηματικές Σημειώσεις για τις ερωτήσεις του Ερωτηματολογίου του Μαθητή.

Β’ Παρουσίαση του PISA

ΝΑ ΠΕΙΤΕ:

Πρόκειται να λάβετε μέρος σε μία διεθνή έρευνα που ονομάζεται «Διεθνές Πρόγραμμα Αξιολόγησης Μαθητών» ή, εν συντομία, PISA. Η έρευνα PISA μάς επιτρέπει να διερευνήσουμε τις γνώσεις που έχουν μαθητές της ηλικίας σας σε όλον τον κόσμο σχετικά με τα Μαθηματικά, την Κατανόηση Κειμένου, τις Φυσικές Επιστήμες και το πεδίο Δημιουργική σκέψη. Πρόκειται να πραγματοποιήσουμε αυτήν την έρευνα σε κάποια σχολεία, από τα οποία θα πάρουν μέρος περίπου 7.000 μαθητές ως εκπρόσωποι της Ελλάδας. Η Ελλάδα είναι μία από τις τουλάχιστον 75 χώρες και εκπαιδευτικά συστήματα που παίρνουν μέρος στο PISA.

Αυτή η έρευνα είναι σημαντική, γιατί θα μας πληροφορήσει σχετικά με το τι μαθαίνετε και ποια είναι η άποψή σας για το σχολείο. Επειδή οι απαντήσεις σας θα επηρεάσουν τη διαμόρφωση των εκπαιδευτικών πολιτικών της Ελλάδας στο μέλλον, σας ζητάμε να βάλετε τα δυνατά σας.

Για να είναι βέβαιο ότι οι μαθητές από όλες τις χώρες του κόσμου, που παίρνουν μέρος στο τεστ, ακολουθούν ακριβώς τις ίδιες οδηγίες, θα σας τις διαβάσω από αυτό το Κείμενο Οδηγιών…

ΝΑ ΠΕΙΤΕ:

Θα πρέπει να έχετε ένα στυλό, ένα μολύβι, ένα φύλλο χαρτί και ένα κομπιουτεράκι. Αν δεν έχετε κάτι από αυτά, παρακαλώ να σηκώσετε το χέρι σας και θα σας δώσω ό,τι χρειάζεστε. Εάν είναι απαραίτητο, να μοιράσετε γραφική ύλη στους μαθητές που ζήτησαν.

ΝΑ ΠΕΙΤΕ:

Τώρα, πρέπει να έχετε ό,τι απαιτείται για το τεστ επάνω στο θρανίο. Δεν πρέπει να υπάρχει ΤΙΠΟΤΑ άλλο. Εάν κατά τη διάρκεια του Τεστ χρειαστείτε στυλό ή μολύβι, παρακαλώ να σηκώσετε το χέρι σας και να μου το ζητήσετε…».

Τα αναπάντητα ερωτήματα

Ο ΟΟΣΑ είναι ένας υπερσυγκεντρωτικός οργανισμός που πουλάει προτάσεις περί αποκέντρωσης, αυτονομίας στις χώρες που συμμετέχουν εθελοντικά! Όλη αυτή η επιμέλεια του τελετουργικού της εφαρμογής πώς συνδέεται με τη δύστροπη κοινωνική πραγματικότητα την οποία βιώνουν οι συμμετέχοντες;

Τι να τις κάνουμε τις επιδόσεις στο PISA 2022, στην Ελλάδα, όταν οι 15ρηδες τη συνολική σχολική τους εμπειρία στο υποχρεωτικό σχολείο την είχαν σε καθεστώτα μνημονίων, ανθρωπιστικής κρίσης και πανδημίας (2013-2022); Αυτό το γνωρίζουν στον ΟΟΣΑ! Ποια εγκυρότητα και ποια αξιοπιστία διεκδικούν για το εργαλείο που χρησιμοποιούν και για τα αποτελέσματα που θα ανακοινώσουν; Οι εθνικοί μας εκπρόσωποι γιατί σιωπούν; Η Υπουργός γιατί χρειάζεται τις μετρήσεις των επιδόσεων των δεκαπεντάρηδων του 2022;

Πολύ περισσότερο, γιατί ετοιμάζουν πυρετωδώς την προσχηματική και καταχρηστική πιλοτική εφαρμογή «ελληνικής πατέντας», μετά την κύρια εφαρμογή PISA 2022; Σε μια περίοδο, μάλιστα, που τα σχολεία αναστατώνονται και με άλλες προβλεπόμενες εξετάσεις! Από πού αντλούν το δικαίωμα να μεταχειρίζονται δεκαπεντάρηδες ως πειραματόζωα σε δοκιμαστική εφαρμογή μιας απίστευτης, σε προχειρότητα και σκοπιμότητα, κομπογιαννίτικης παρέμβασης στο 11χρονο δημόσιο υποχρεωτικό σχολείο; Τελικά, μήπως, ο κυνισμός και η αναλγησία είναι πρόσφορα εργαλεία για την άσκηση της αυταρχικής και βίαιης νεοφιλελεύθερης εκπαιδευτικής πολιτικής που ασκείται, σχεδόν για τρία χρόνια, στη χώρα;

Θα κλείσουμε με ένα ακόμα απόσπασμα από ανοιχτή επιστολή που δημοσιοποίησαν ακαδημαϊκοί, εκπαιδευτικοί και γονείς από όλο τον κόσμο (2013), στην οποία εκφράζουν έντονη ανησυχία για τις επιπτώσεις των τεστ PISA («Σταματήστε τα Τεστ PISA»). Όπως γράφουν, ανησυχούν για τις αρνητικές συνέπειες των κατατάξεων της PISA. Μερικές από τις ανησυχίες είναι:

Σε αντίθεση με τους οργανισμούς των Ηνωμένων Εθνών, όπως η UNESCO και η UNICEF, οι οποίοι έχουν ξεκάθαρες και νομιμοποιημένες αποστολές βελτίωσης της εκπαίδευσης και της ζωής των παιδιών σε όλο τον κόσμο, ο ΟΟΣΑ δεν έχει τέτοια αποστολή. Επιπροσθέτως δεν υπάρχουν μηχανισμοί δημοκρατικής συμμετοχής στις διαδικασίες λήψης των εκπαιδευτικών του αποφάσεων.

Για τη διεξαγωγή του προγράμματος PISA και μιας σειρά υπηρεσιών που το συνοδεύουν ο ΟΟΣΑ έχει πρόθυμα υποστηρίξει «συνέργειες ιδιωτικού και δημόσιου τομέα» και έχει προσχωρήσει σε συνεργασίες με πολυεθνικές κερδοσκοπικές επιχειρήσεις, οι οποίες κερδοσκοπούν από την κάθε αδυναμία –πραγματική ή όχι- που η PISA αποκαλύπτει. Κάποιες από τις εταιρείες αυτές παρέχουν σε μεγάλη έκταση υπηρεσίες σε σχολεία ή ομάδες σχολείων στις ΗΠΑ, με σκοπό το κέρδος, ενώ επιδιώκουν επίσης να αναπτύξουν την κερδοφόρα στοιχειώδη εκπαίδευση στην Αφρική, όπου ο ΟΟΣΑ σχεδιάζει την εισαγωγή του προγράμματος PISA.

Τελευταία και σημαντικότερη ανησυχία: το νέο καθεστώς που επιβάλλει το πρόγραμμα PISA, με το διαρκή κύκλο των τεστ σε παγκόσμια βάση, βλάπτει τα παιδιά μας και αποδυναμώνει τις σχολικές μας τάξεις καθώς αναπόφευκτα συνεπάγεται όλο και περισσότερα τεστ πολλαπλής επιλογής, περισσότερα λεπτομερώς προσχεδιασμένα μαθήματα από «προμηθευτές» που βρίσκονται έξω από το σχολείο – και λιγότερη αυτονομία για τους εκπαιδευτικούς. Με τον τρόπο αυτό το πρόγραμμα PISA έχει αυξήσει ακόμη περισσότερο το άγχος που προϋπήρχε στα σχολεία, θέτοντας σε κίνδυνο την ισορροπία μαθητών και εκπαιδευτικών (…) Θέλουμε επίσης να προσφέρουμε και εποικοδομητικές ιδέες και προτάσεις:

1. Δημοσιοποιήστε το άμεσο και έμμεσο κόστος διεξαγωγής του Προγράμματος PISA έτσι ώστε οι φορολογούμενοι στα κράτη μέλη του ΟΟΣΑ να έχουν τη δυνατότητα να υπολογίσουν εναλλακτικούς τρόπους χρήσης των εκατομμύριων δολαρίων που δαπανώνται σε αυτά τα τεστ και να αποφασίσουν εάν θέλουν τη συνέχιση της συμμετοχής των χωρών τους.

2. Αποδεχτείτε την επίβλεψη από ανεξάρτητες διεθνείς ομάδες εποπτείας, οι οποίες μπορούν να ερευνήσουν τη διοίκηση του προγράμματος από τη σύλληψη έως την εφαρμογή του, έτσι ώστε να διερευνηθούν δικαιολογημένα ερωτήματα σχετικά με τη διαμόρφωση των τεστ, την στατιστική επεξεργασία και τη διόρθωση, και τα οποία συνδέονται με κατηγορίες περί προκαταλήψεων  και άδικων συγκρίσεων.

3. Προσκομίστε λεπτομερείς αναφορές που να αφορούν το ρόλο των ιδιωτικών κερδοσκοπικών εταιρειών στην προετοιμασία, την πραγματοποίηση και την παρακολούθηση των αξιολογήσεων του προγράμματος PISA για να αποφευχθεί η φαινομενική ή πραγματική σύγκρουση συμφερόντων (…).

(Visited 66 times, 1 visits today)

Περισσότερα