fbpx

Unicef: Πως θα είναι η επιστροφή στο σχολείο εν μέσω πανδημίας;

Facebook
Twitter
Telegram
Email

▸ Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς για το άνοιγμα στην εποχή του κορονοϊού

Μετάφραση: Στέργιος Νταής

Η ζωή κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19 είναι δύσκολη τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά. Η επιστροφή στο σχολείο είναι ένα σημαντικό -και ελπίζουμε ευπρόσδεκτο βήμα- αλλά πιθανότατα εσείς και τα παιδιά σας έχετε πολλές απορίες. Ακολουθούν οι πιο πρόσφατες πληροφορίες σχετικά με το τι να περιμένετε και πώς μπορείτε να υποστηρίξετε το νεαρό μαθητή σας.

Πότε και πώς θα ανοίξουν τα σχολεία;

Σιγά-σιγά, βλέπουμε έναν αυξανόμενο αριθμό παιδιών να επιστρέφουν στην τάξη. Περισσότεροι από 1 δισεκατομμύριο μαθητές παραμένουν εκτός σχολείου λόγω της παύσης λειτουργίας σε εθνικό επίπεδο. Ωστόσο, 105 από συνολικά 134 χώρες που έκλεισαν τα σχολεία (78%) έχουν αποφασίσει να τα επαναλειτουργήσουν. 59 χώρες τα έχουν ήδη ανοίξει ή σκοπεύουν να τα ανοίξουν σύντομα (από τα τέλη Αυγούστου).

Δεδομένων της δυσκολίας της κατάστασης και της διαφοροποίησης ανά τον κόσμο, οι χώρες βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια όσον αφορά το πως και πότε σκοπεύουν να ανοίξουν ξανά τα σχολεία. Οι αποφάσεις αυτές λαμβάνονται από τις κυβερνήσεις, συνήθως, έπειτα από συζήτηση με τις τοπικές αρχές.

Κατά τη λήψη των αποφάσεων, οι αρχές θα πρέπει να λάβουν υπόψη τα οφέλη και τους κινδύνους στην εκπαίδευση, τη δημόσια υγεία και τους κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες κατά τόπους. Στο επίκεντρο των αποφάσεων πρέπει να βρίσκεται το συμφέρον του κάθε παιδιού, χρησιμοποιώντας τα καλύτερα διαθέσιμα στοιχεία, καθώς και η διαφοροποίηση από σχολείο σε σχολείο. 

Είναι ασφαλές για το παιδί μου να επιστρέψει στο σχολείο;

Οι αποφάσεις σχετικά με το άνοιγμα/κλείσιμο των σχολείων θα πρέπει να συνάδουν με άλλες αποφάσεις σχετικά με την τήρηση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης και άλλων υγειονομικών μέτρων εντός της κοινότητας. Σε γενικές γραμμές, το άνοιγμα των σχολείων δεν αποτελεί μια μεμονωμένη δράση, αλλά είναι μέρος μια σειράς δράσεων «ανοίγματος» της χώρας, όπως το άνοιγμα των εργοστασίων, των δημόσιων συγκοινωνιών και των εμπορικών επιχειρήσεων.

Σημαντικό είναι τα σχολεία να προγραμματίσουν και να εξετάσουν ποια πρόσθετα μέτρα μπορούν να εφαρμόσουν ώστε οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και το λοιπό προσωπικό να είναι ασφαλείς όταν επιστρέψουν και η κοινότητα βέβαιη ότι μπορεί να ξαναστείλει τους μαθητές της πίσω στο σχολείο.

Η επιστροφή θα είναι λίγο διαφορετική από αυτό που έχετε συνηθίσει στο παρελθόν, τόσο εσείς όσο και το παιδί σας. Είναι πιθανό τα σχολεία να ανοίξουν για κάποιο διάστημα και στη συνέχεια, να ληφθεί απόφαση να κλείσουν ξανά ανάλογα με το τοπικό πλαίσιο. Λόγω της εξελισσόμενης κατάστασης, οι αρχές θα πρέπει να είναι ευέλικτες και έτοιμες να προσαρμοστούν για να βοηθήσουν κάθε παιδί να παραμείνει ασφαλές.

Τι προφυλάξεις πρέπει να λάβει το σχολείο για να αποτρέψει την εξάπλωση του ιού;

Η επαναλειτουργία των σχολείων πρέπει να είναι συνεπής με τα συνολικά υγειονομικά μέτρα που λαμβάνονται σε κάθε χώρα για την προστασία των μαθητών, του προσωπικού, των δασκάλων και των οικογενειών τους. Μερικά από τα μέτρα που μπορούν να λάβουν τα σχολεία περιλαμβάνουν:

  • ελαστικό ωράριο έναρξης και λήξης της σχολικής ημέρας, 
  • ελαστικό ωράριο παροχής σχολικών γευμάτων,
  • μετακίνηση των μαθημάτων σε προσωρινούς ή εξωτερικούς χώρους,
  • λειτουργία σε βάρδιες ώστε να μειωθεί το μέγεθος των τάξεων.

Οι εγκαταστάσεις τρεχούμενου νερού και υγιεινής θα παίξουν κρίσιμο ρόλο στην ασφαλή επαναλειτουργία των σχολείων. Οι αρμόδιοι πρέπει να αναζητήσουν τρόπους βελτίωσης των μέτρων υγιεινής, όπως το πλύσιμο των χεριών, η τήρηση των αποστάσεων, οι διαδικασίες καθαρισμού των εγκαταστάσεων και η ασφαλής προετοιμασία των γευμάτων. Το διοικητικό προσωπικό και οι εκπαιδευτικοί πρέπει επίσης να εκπαιδευτούν στην τήρηση των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης και υγιεινής εντός του σχολείου.

Τι ερωτήσεις πρέπει να κάνω στον εκπαιδευτικό του παιδιού μου ή στη διοίκηση του σχολείου;

Σε μια τόσο ανησυχητική και αποδιοργανωτική περίοδο, είναι φυσικό να έχουμε πολλές ερωτήσεις. Μερικές χρήσιμες ερωτήσεις είναι:

  • ποια μέτρα έχει λάβει το σχολείο για να θωρακίσει την ασφάλεια των παιδιών; 
  • πως θα υποστηρίξει το σχολείο τη ψυχική υγεία των μαθητών και πως θα καταπολεμήσει οποιοδήποτε στίγμα εναντίων ανθρώπων που έχουν νοσήσει;
  • πως θα αντιμετωπίσει το σχολείο τα παιδιά που χρειάζονται εξειδικευμένη υποστήριξη;
  • αναμένεται να τροποποιηθεί κάποια από τις πολιτικές προστασίας ή της πολιτικής απέναντι στο σχολικό εκφοβισμό μόλις επαναλειτουργήσουν τα σχολεία;
  • μπορώ με κάποιον τρόπο να υποστηρίξω τις προσπάθειες του σχολείου, μέσω επιτροπών γονέων-εκπαιδευτικών ή άλλων δικτύων;

Τι πρέπει να κάνω εάν το παιδί μου έχει μείνει πίσω;

Οι μαθητές σε όλον τον κόσμο έχουν αποδείξει πόσο θέλουν να συνεχίσουν να εκπαιδεύονται. Έχουν συνεχίσει τα μαθήματά τους υπό δύσκολες συνθήκες υπό την υποστήριξη των αφοσιωμένων εκπαιδευτικών και των γονέων τους.  

Όμως, πολλά παιδιά θα χρειαστούν επιπρόσθετη υποστήριξη όταν ανοίξουν τα σχολεία.  

Πολλά σχολεία σχεδιάζουν ειδικά μαθήματα ώστε να βοηθήσουν τους μαθητές να επιστρέψουν στην «ίδια ταχύτητα». Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει επαναληπτικά ή φροντιστηριακά μαθήματα, προγράμματα μετά το σχολείο ή συμπληρωματικές εργασίες στο σπίτι. 

Λαμβάνοντας υπόψη την πιθανότητα ότι πολλά σχολεία ενδέχεται να μην ανοίξουν με πλήρη σύνθεση ή για όλες τις βαθμίδες, τα σχολεία μπορούν να εφαρμόσουν μοντέλα «μικτής μάθησης», ένα συνδυασμό διδασκαλίας στην τάξη και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (ατομική μελέτη στο σπίτι, μαθήματα στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση ή στο internet).

Δώστε επιπλέον υποστήριξη στο παιδί σας στο σπίτι, δημιουργώντας μια ρουτίνα που σχετίζεται με το σχολείο και τα μαθήματα. 

Μπορεί να θέλετε να επικοινωνήσετε με τον δάσκαλο ή το σχολείο του παιδιού σας για να κάνετε ερωτήσεις και να μείνετε ενημερωμένοι. Φροντίστε να τους ενημερώσετε εάν το παιδί σας αντιμετωπίζει συγκεκριμένες προκλήσεις, όπως θλίψη λόγω οικογενειακής απώλειας ή αυξημένο άγχος λόγω της πανδημίας.

Τι πρέπει να κάνω εάν το παιδί μου δυσκολεύεται να επιστρέψει στη σχολική καθημερινότητα;

Να θυμάστε πως το παιδί σας θα αντιμετωπίζει το άγχος της τρέχουσας κρίσης διαφορετικά από εσάς. Δημιουργήστε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον και ανταποκριθείτε θετικά στις ερωτήσεις και την έκφραση των συναισθημάτων του. Υποστηρίξτε και ενημερώστε το παιδί σας ότι είναι φυσιολογικό να αισθάνεται ανήσυχο και απογοητευμένο σε περιόδους όπως η σημερινή. 

Βοηθήστε τα παιδιά να τηρήσουν τις ρουτίνες τους και ενσωματώστε τη μάθηση σε καθημερινές δραστηριότητες, όπως στο μαγείρεμα και τα παιχνίδια. Ακόμη μια επιλογή είναι η συμμετοχή σε ομάδες γονέων με σκοπό την ανταλλαγή εμπειριών και τη λήψη υποστήριξης.

Πηγή: Unicef

(Visited 11 times, 1 visits today)

Περισσότερα